x

2025 YILINDA UYGULANACAK BAZI VERGİSEL HAD VE TUTARLAR

2025 YILINDA UYGULANACAK BAZI VERGİSEL HAD VE TUTARLAR

Tarih: 31.12.2024

Sayı: 2024:162

 

30 Aralık 2024 tarihli ve 32768 (2. Mükerrer) sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 329 Seri No.lu Gelir Vergisi Genel Tebliği ve 577 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile 2025 takvim yılı için uygulanacak çeşitli had ve tutarlar ile cezalar; yeniden belirlenmiştir.

  1. Gelir vergisine tabi gelirlerin vergilendirilmesinde esas alınan tarife

Gelir Vergisi Kanunu’nun 103’üncü maddesinde yer alan gelir vergisine tabi gelirlerin vergilendirilmesinde esas alınan tarife, 2025 takvim yılı gelirlerinin vergilendirilmesinde esas alınmak üzere aşağıdaki şekilde yeniden belirlenmiştir.

158.000 TL'ye kadar

15%

330.000 TL'nin 158.000 TL'si için 23.700 TL, fazlası

20%

800.000 TL'nin 330.000 TL'si için 58.100 TL (ücret gelirlerinde

1.200.000 TL'nin 330.000 TL'si için 58.100 TL), fazlası   

27%

4.300.000 TL'nin 800.000 TL'si için 185.000 TL (ücret gelirlerinde

4.300.000 TL'nin 1.200.000 TL'si için 293.000 TL), fazlası 

35%

4.300.000 TL'den fazlasının 4.300.000 TL'si için 1.410.000 TL (ücret gelirlerinde 4.300.000 TL'den fazlasının 4.300.000 TL'si için 1.378.000 TL), fazlası

40%

 

  1. Vergiye uyumlu mükellefe tanınan vergi indirim tutarı üst sınırı

Gelir Vergisi Kanunu’nun mükerrer 121 inci maddesi hükmü uyarınca, anılan maddenin birinci fıkrasında yer alan tutar, 1/1/2025 tarihinden itibaren verilmesi gereken yıllık gelir ve kurumlar vergisi beyannamelerinde uygulanmak üzere 9.900.000 TL olarak tespit edilmiştir.

  1. Mesken kira gelirleri için uygulanan istisna tutarı 

Gelir Vergisi Kanunu’nun 21. maddesinde yer alan mesken kira gelirleri için uygulanan istisna tutarı, 2025 takvim yılında elde edilen kira gelirleri için 47.000 TL olarak tespit edilmiştir.

  1. Yemek Parası İstisnası

Gelir Vergisi Kanunu’nun 23 üncü maddesinin 8 numaralı bendinde yer alan, işverenlerce işyeri veya işyerinin müştemilatı dışında kalan yerlerde hizmet erbabına yemek verilmek suretiyle sağlanan menfaatlere ilişkin istisna tutarı, 2025 takvim yılında uygulanmak üzere günlük 240 TL olarak tespit edilmiştir.

  1. Yol Yardım Tutar

Gelir Vergisi Kanunu’nun 23 üncü maddesinin birinci fıkrasının (10) numaralı bendinde yer alan, işverenlerce hizmet erbabının işyerine gidip gelmesi için sağlanan menfaatlere ilişkin istisna tutarı 2025 takvim yılında uygulanmak üzere günlük 126 TL olarak tespit edilmiştir.

  1. Engellilik İndirimi Tutarları

Gelir Vergisi Kanunu’nun 31 inci maddesinde yer alan sakatlık indirimi tutarları, 2025 takvim yılında uygulanmak üzere;

- Birinci derece engelliler için 9.900 TL,

- İkinci derece engelliler için 5.700 TL,

- Üçüncü derece engelliler için 2.400 TL,

olarak tespit edilmiştir.

  1. Araç Gider Kısıtlamalarına İlişkin Tutarlar

Gelir Vergisi Kanunu’nun 40 ıncı maddesinin birinci fıkrasının ve 68’nci maddesinin birinci fıkrasının;

- (1&5) numaralı bendinde yer alan kiralama yoluyla edinilen binek otomobillerinin her birine ilişkin aylık kira bedeli 37.000 TL, gider olarak indirim konusu yapılabilecek özel tüketim vergisi ve katma değer vergisinin toplam tutarı 990.000 TL,

- (7&4) numaralı bendinde yer alan amortisman olarak indirim konusu yapılabilecek tutar; özel tüketim vergisi ve katma değer vergisi hariç 1.100.000 TLvergilerin maliyet bedeline eklendiği veya binek otomobilin ikinci el olarak iktisap edildiği hallerde 2.100.000 TL,

olarak belirlenmiştir.

  1. Basit Usule Tabi Olmanın Genel Şartlarından Olan İşyeri Kira Bedeline İlişkin Tutar

Gelir Vergisi Kanunu’nun 47 nci maddesinin birinci fıkrasının (2) numaralı bendinde yer alan yıllık kira bedeli toplamı, 2025 takvim yılında uygulanmak üzere büyükşehir belediye sınırları içinde 79.000 TL, diğer yerlerde 48.000 TL olarak tespit edilmiştir.

  1. Basit Usule Tabi Olmanın Özel Şartlarını Belirleyen Hadler

Gelir Vergisi Kanunu’nun 48 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan hadler, 2025 takvim yılında uygulanmak üzere;

-  (1) numaralı bent için 990.000 TL ve 1.580.000 TL,

-  (2) numaralı bent için 480.000 TL,

-  (3) numaralı bent için 990.000 TL,

ğ) 68 inci maddesinin birinci fıkrasının;

- (4) numaralı bendinde yer alan amortisman olarak indirim konusu yapılabilecek tutar; özel tüketim vergisi ve katma değer vergisi hariç 1.100.000 TL, vergilerin maliyet bedeline eklendiği veya binek otomobilin ikinci el olarak iktisap edildiği hallerde 2.100.000 TL,

- (5) numaralı bendinde yer alan kiralama yoluyla edinilen binek otomobillerinin her birine ilişkin aylık kira bedeli 37.000 TL, gider olarak indirim konusu yapılabilecek özel tüketim vergisi ve katma değer vergisinin toplam tutarı 990.000 TL,

olarak tespit edilmiştir.

  1. Değer Artışı Kazançlarına İlişkin İstisna Tutarı

Gelir Vergisi Kanunu’nun mükerrer 80 inci maddesinin üçüncü fıkrasında yer alan değer artışı kazançlarına ilişkin istisna tutarı, 2025 takvim yılı gelirlerine uygulanmak üzere 120.000 TL olarak tespit edilmiştir.

  1. Arızi Kazançlara İlişkin İstisna Tutarı

Gelir Vergisi Kanunu’nun 82 nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan arızi kazançlara ilişkin istisna tutarı, 2025 takvim yılı gelirlerine uygulanmak üzere 280.000 TL olarak tespit edilmiştir.

  1. Tevkifata ve İstisnaya Konu Olmayan Menkul ve Gayrimenkul Sermaye İratlarına İlişkin Beyanname Verme Sınırı

Gelir Vergisi Kanunu’nun 86 ncı maddesinin birinci fıkrasının (1) numaralı bendinin (d) alt bendinde yer alan tevkifata ve istisnaya konu olmayan menkul ve gayrimenkul sermaye iratlarına ilişkin beyanname verme sınırı, 2025 takvim yılı gelirlerine uygulanmak üzere 18.000 TL olarak tespit edilmiştir.

  1. Vergi Usul Kanununda yer alan 2025 takvim yılı için uygulanacak çeşitli had ve tutarlar ile cezalar yeniden belirlenmiş olup aşağıdaki tabloda özet halinde sunulmuştur.

MADDE NO

KONUSU

2025 Yılında Uygulanacak Tutar (TL)

MÜKERRER MADDE 115

Tahakkuktan vazgeçme

280

MADDE 153/A

Teminat tutarı

 

Alt sınır

990.000

Üst sınır

14.000.000

MADDE 177

Bilanço hesabı esasına göre defter tutma hadleri

 

1-Yıllık;

 

- Alış tutarı

2.000.000

- Satış tutarı

2.800.000

2- Yıllık gayrisafı iş hasılatı

990.000

3- İş hasılatının beş katı ile yıllık satış tutarının toplamı

2.000.000

MADDE 232

Fatura kullanma mecburiyeti

9.900

MÜKERRER

MADDE 257

Teminat tutarı

 

8-5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu ve 5307 sayılı Sıvılaştırılmış Petrol Gazları (LPG) Piyasası Kanunu ve Elektrik Piyasası Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun kapsamında lisansa tabi faaliyetlerde bulunanlar ile bu madde uyarınca bandrol, pul, barkod, hologram, kupür, damga, sembol gibi özel etiket ve işaretleri kullanma zorunluluğu getirilen ürünleri imal veya ithal edenlerden;

 

-Yeni işe başlayanlar

63.000.000

- Faaliyeti devam edenler

630.000.000

10- 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununda tanımlı bulunan motorlu araç ticareti yapanlar

140.000.000

MADDE 313

Doğrudan gider yazılacak demirbaş ve peştemallıklar

9.900

MADDE 323

Şüpheli alacak tutarı

20.000

MADDE 343

En az ceza haddi

 

- Damga vergisinde

120

- Diğer vergilerde

240

MADDE 352

Usulsüzlük dereceleri ve cezalan (Kanuna bağlı 1 sayıh cetvel)

 

I inci derece usulsüzlükler

 

1- Sermaye şirketleri

28.000

2- Sermaye şirketi dışında kalan birinci sınıf tüccarlar ve serbest meslek erbabı

14.000

3- İkinci sınıf tüccarlar

7.000

4- Yukarıdakiler dışında kalıp beyanname usulüyle gelir vergisine tabi olanlar

5.000

5- Kazancı basit usulde tespit edilenler

3.200

6- Gelir vergisinden muaf esnaf

2.100

II nci derece usulsüzlükler

 

1- Sermaye şirketleri

14.000

2- Sermaye şirketi dışında kalan birinci sınıf tüccarlar ve serbest meslek erbabı

7.000

3- İkinci sınıf tüccarlar

5.000

4- Yukarıdakiler dışında kalıp beyanname usulüyle gelir vergisine tabi olanlar

3.200

5- Kazancı basit usulde tespit edilenler

2.100

6- Gelir vergisinden muaf esnaf

1.400

MADDE 353

Fatura ve benzeri evrak verilmemesi ve alınmaması ile diğer şekil ve usul hükümlerine uyulmaması

1- Elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekenler de dâhil olmak üzere fatura, gider pusulası, müstahsil makbuzu, serbest meslek makbuzunun verilmemesi, alınmaması, bu belgelerde gerçek meblağdan farklı meblağlara yer verilmesi, bu belgelerin elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekirken kâğıt olarak düzenlenmesi, bu belgelerin hiç düzenlenmemiş sayılması

 

1. Tespit

14.000

Bir takvim yılı içinde her bir belge nevine ilişkin olarak kesilecek toplam ceza

14.000.000

Kanuna bağlı 2 sayılı cetvel

Asgari

2. Tespit

28.000

3. Tespit

43.000

4. Tespit

57.000

5. Tespit

70.000

6. ve Sonraki Tespitler

140.000

 

 

2- Elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekenler de dâhil olmak üzere perakende satış fişi, ödeme kaydedici cihaz fişi, giriş ve yolcu taşıma bileti, sevk irsaliyesi, taşıma irsaliyesi, yolcu listesi, günlük müşteri listesi ile Hazine ve Maliye Bakanlığınca düzenleme zorunluluğu getirilen belgelerin düzenlenmemesi, kullanılmaması, bulundurulmaması, aslı ile örneğinde farklı meblağlara yer verilmesi, gerçeğe aykırı olarak düzenlenmesi, elektronik belge olarak düzenlenmesi gerekirken kâğıt olarak düzenlenmesi, hiç düzenlenmemiş sayılması

 

1. Tespit

14.000

- Her bir belge nevine ilişkin olarak her bir tespit için toplam ceza

1.400.000

- Her bir belge nevine ilişkin bir takvim yılı içinde kesilecek toplam ceza

14.000.000

Kanuna bağlı 2 sayılı cetvel

 

2. Tespit

28.000

3. Tespit

43.000

4. Tespit

57.000

5. Tespit

70.000

6. ve Sonraki Tespitler

140.000

3- 232 nci maddenin birinci fıkrasının 1 ila 5 numaralı bentlerinde sayılanlar dışında kalan kişilerin fatura, gider pusulası, müstahsil makbuzu, serbest meslek makbuzu, perakende satış fişi, ödeme kaydedici cihaz fişi ve giriş ve yolcu taşıma biletlerini almaması

7.000

- Bir takvim yılı içinde kesilecek toplam ceza

70.000

4- Hazine ve Maliye Bakanlığınca tutulma ve günü gününe kayıt edilme mecburiyeti getirilen defterlerin; bulundurulmaması, günü gününe kayıt yapılmaması, yetkililere ibraz edilmemesi ile levha bulundurma ve asma mecburiyetine uyulmaması

2.400

6- Belirlenen muhasebe standartlarına, tek düzen hesap planına ve mali tablolara ilişkin usul ve esaslar ile muhasebeye yönelik bilgisayar programlarının üretilmesine ilişkin kural ve standartlara uymayanlara

90.000

7- Kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişilerce yapılacak işlemlerde kullanılma zorunluluğu getirilen vergi numarasını kullanmaksızın işlem yapanlara

2.800

8- Belge basımı ile ilgili bildirim görevini belirlenen sürede yerine getirmeyen ya da bildirimi eksik veya hatalı yapan matbaa işletmecilerine

9.400

 -Bu bent uyarınca bir takvim yılı içinde kesilecek toplam özel usulsüzlük cezası

1.800.000

9- 4358 sayılı Kanun uyarınca vergi kimlik numarası kullanma zorunluluğu getirilen kuruluşlardan yaptıkları işlemlere ilişkin bildirimleri, belirlenen standartlarda ve zamanda yerine getirmeyenlere

12.000

10- 127 nci maddenin (d) bendi uyarınca Hazine ve Maliye Bakanlığının özel işaretli görevlisinin ikazına rağmen durmayan aracın sahibi adına

21.000

11-Tasdik raporu ibraz şartı getirilen mükellef adına

 

Alt sınır

330.000

Üst sınır

3.300.000

MADDE 355

Damga Vergisinde

 

- Her bir kâğıt için kesilecek özel usulsüzlük cezası

57

MÜKERRER MADDE 355

Bilgi vermekten çekinenler ile 107/A, 152/A, 153/A, mükerrer 242,256, 257, mükerrer 257 nci madde ve Gelir Vergisi Kanununun 98/A maddesi hükmüne uymayanlar için ceza

 

- 86, 148, 149, 150, mükerrer 242, 256 ve 257 nci maddelerde yer alan zorunluluklar ile mükerrer 257 nci maddesi ve Gelir Vergisi Kanununun 98/A maddesi uyarınca getirilen zorunluluklara uymayanlar

 

1 - Birinci sınıf tüccarlar ile serbest meslek erbabı hakkında

28.000

2- İkinci sınıf tüccarlar, defter tutan çiftçiler ile kazancı basit usulde tespit edilenler hakkında

14.000

3- Yukarıdaki bentlerde yazılı bulunanlar dışında kalanlar hakkında

7.000

107/A maddesi uyarınca getirilen zorunluluklara uymayanlar:

 

1- Birinci sınıf tüccarlar ile serbest meslek erbabı hakkında

9.900

2- İkinci sınıf tüccarlar, defter tutan çiftçiler ile kazancı basit usulde tespit edilenler hakkında

4.800

3- Yukarıdaki bentlerde yazılı bulunanlar dışında kalanlar hakkında

2.500

- Mükerrer 257 nci maddenin birinci fıkrasının (7) numaralı bendi uyarınca getirilen zorunluluklara uymayanlara her bir bildirim için (üst sınır)

14.000.000

-Mükerrer 257 nci maddenin birinci fıkrasının (8) ve (10) numaralı bentleri uyarınca getirilen zorunluluklara uymayanlara (üst sınır)

14.000.000

- Tahsilat ve ödemelerini banka, benzeri finans kurumlan veya posta idarelerince düzenlenen belgelerle tevsik etme zorunluluğuna uymayanlara bir takvim yılı içinde kesilecek toplam özel usulsüzlük cezası

28.000.000

- Mal teslimi veya hizmet ifalarına ilişkin tahsilatların, banka ve benzeri finans kurumlan, ödeme kuruluşları veya Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi aracılığıyla başkalarının adı ve/veya hesabı kullanılarak yapılması durumunda, bir takvim yılı içinde kesilecek toplam özel usulsüzlük cezası

28.000.000

- Kredi kartı, banka kartı, ön ödemeli kart, karekod, elektronik cüzdan ve benzeri ödeme araçları kullanılmak suretiyle gerçekleştirilen tahsilatların, kendi mükellefiyeti adına kayıtlı olmayan ödeme sistemleri veya cihazları aracılığıyla yapılması durumunda bir takvim yılı içinde kesilecek toplam özel usulsüzlük cezası

28.000.000

- Maddenin onikinci fıkrası uyarınca bir takvim yılı içinde kesilecek özel usulsüzlük cezası

28.000.000

MADDE 370

İzaha davet

 

Kullanılan sahte veya muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge tutarı

700.000

EK MADDE 1

Uzlaşma limitleri

Tarhiyat sonrası uzlaşmaya konu edilebilecek usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezalarında sınır

33.000 üzeri

376 ncı maddedeki indirim oranının %50 artırımlı uygulanacağı usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezalarında sınır

33.000 ve altı

EK MADDE 11

Tarhiyat öncesi uzlaşma limiti

 

Tarhiyat öncesi uzlaşmaya konu edilebilecek usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezalarında sınır

33.000 üzeri