KONU: Yeni Yatırım Teşvik Kararı Yayımlandı
Tarih: 03.07.2025
Sayı: 2025: 179
21.06.2025 tarihli ve 32933 sayılı Resmî Gazete’de. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından hazırlanan 2025/1 Sayılı Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Kararın Uygulanmasına İlişkin Tebliğ yayımlanmıştır. Buna göre, 29.05.2025 tarihli ve 9903 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı doğrultusunda yeni yatırım teşvik sisteminin uygulanmasına dair usul ve esaslar belirlenmiştir. Yeni yatırım teşvik sistemine ilişkin detaylı açıklamalara 04.06.2024 tarih ve 167 sayılı sirkülerimizde yer verilmişti.
Tebliğde öne çıkan bazı huşulara ilişkin bilgiler aşağıdaki gibidir:
1. TEŞVİK BELGESİ BAŞVURUSU
Teşvik belgesi almak isteyen yatırımcıların başvuruları, önceden olduğu gibi, E-TUYS aracılığıyla Sanayi ve Teknoloji Bakanlığına yapılacaktır.
Teşvik belgesi düzenlenmesi talep edilen yatırım projelerinin; 9903 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ve Karara istinaden yapılan düzenlemelerde belirtilen şartları sağlaması ve makro ekonomik politikalar, arz-talep dengesi, sektörel, mali ve teknik açıdan yapılacak değerlendirme ve gerektiğinde ilgili kurum, kurul ve kuruluşlardan alınacak görüşler sonucunda uygun bulunması halinde, yatırıma ait teşvik belgesi ile ithal ve yerli makine ve teçhizat listeleri Genel Müdürlükçe onaylanacaktır.
Yatırım tutarı 1 milyar TL ve üzerinde olan yatırımlar için 17/10/2016 tarihli ve 2016/9495 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Yatırımlara Proje Bazlı Devlet Yardımı Verilmesine İlişkin Kararın EK-1’inde belirtilen formatta hazırlanmış fizibilite raporu aranacaktır.
Türkiye Yüzyılı Kalkınma Hamlesi kapsamında değerlendirme süreci devam eden yatırım projeleri, yatırımcı talebine istinaden ilgili programa başvuru tarihinden itibaren geçerli olmak kaydıyla Sektörel Teşvik Sistemi kapsamında yer alan diğer teşvik uygulamaları çerçevesinde değerlendirilebilecek ve teşvik belgesi düzenlenebilecektir. Türkiye Yüzyılı Kalkınma Hamlesi kapsamındaki başvurunun olumlu sonuçlanması durumunda Sektörel Teşvik Sistemi kapsamında düzenlenen belgeye ilişkin destekler olumlu sonuçlanan programa uygun olacak şekilde revize edilebilecektir.
2. TEŞVİK BELGESİ KAPSAMI DIŞINDA BIRAKILAN HARCAMALAR
Müracaat Öncesi Harcamalar:
Yatırım teşvik belgesi başvurusundan önce yapılmış olan harcamalar belge kapsamında değerlendirilmeyecektir.
Belge Kapsamına Alınmayan Harcama Türleri:
Turizm ve Sağlık Yatırımlarında Kısıtlamalar:
Turizm ve sağlık yatırımlarında odalar ve ortak kullanım alanlarındaki makine ve teçhizat, endüstriyel mutfak ekipmanları, tanı ve tedaviye ilişkin tıbbi cihazlar, çamaşırhane ekipmanları, soğuk hava depoları, ısıtma-soğutma sistemleri (tesisat hariç) ile yangın uyarı ve söndürme sistemleri dışında kalan ekipmanlara makine ve teçhizat listelerinde yer verilmez.
Eğitim ve Kreş Yatırımlarında Kısıtlamalar:
Eğitim, kreş ve gündüz bakım evi yatırımlarında derslik, laboratuvar ve ortak alanlarda kullanılan demirbaşlar, endüstriyel mutfak ekipmanları, toplantı ve spor salonu demirbaşları, ısıtma-soğutma sistemleri (tesisat hariç) ile yangın uyarı ve söndürme sistemleri dışında kalan ekipmanlara makine ve teçhizat listelerinde yer verilmez.
Sektörel Özelliklere Göre Proje Bazlı Değerlendirme:
Yukarıda sayılmayan ancak teşvik kapsamına girmeyecek diğer harcamalar proje bazında belirlenir. Yardımcı nitelikteki bazı demirbaşlara ise listede yer verilebilir.
İnşaat Malzemeleri:
Yerli ve ithal makine-teçhizat listelerinde inşaat malzemelerine yer verilmez.
Kur Farkı ve Faiz Giderleri:
Teşvik belgesi kapsamı yatırımların finansmanında kullanılan kredilere ilişkin faiz giderleri ve döviz kredisi ya da dış kredi ile sabit kıymet temin edilmesi nedeniyle ortaya çıkan kur farklarının, teşvik belgesi kapsamı sabit kıymetin aktifleştirme tarihine kadar maliyete intikal ettirilen kısmı dışında kalan kur farkı ve faiz gideri teşvik belgesi kapsamında yatırım harcaması olarak kabul edilmeyecektir.
3. BELİRLİ YATIRIMLARDA ARANAN NİTELİKLER
Güneş enerjisi
Güneş enerjisine dayalı elektrik üretimi yatırımlarında; güneş panellerinin üretim süreci ingot dilimleme aşamasından veya öncesindeki bir aşamadan başlayarak yurt içinde üretilmiş hücreden üretilmiş olması ve güneş paneli taşıyıcı konstrüksiyon sistemlerinin yurt içinde üretilmiş olması gerekmektedir.
Rüzgâr enerjisi
Rüzgâr enerjisine dayalı elektrik üretimi yatırımlarında; kanat ve kulelerin yurt içinde üretilmiş olması, 1/1/2026 tarihi itibarıyla yapılacak müracaatlara istinaden düzenlenmiş teşvik belgeleri kapsamı yatırımlarda ise kanat, kule, jeneratörün veya naselin jeneratörünün yurt içinde üretilmiş olması gerekmektedir. 21/6/2025 tarihinden önce Yenilenebilir Enerji Kaynak Alanı (YEKA) ihaleleri sonucu sözleşme imzalama hakkı kazanmış olan ve yine bu tarihten önce ön lisans veya lisans almış olan rüzgâr enerjisine dayalı elektrik üretimi yatırımlarında bu nitelik aranmayacaktır.
Elektrikli araçlar ve elektronik cihazlar için şarj istasyonlarının işletilmesi
Elektrikli araçlar ve elektronik cihazlar için şarj istasyonlarının işletilmesine yönelik yatırımlara teşvik belgesi düzenlenebilmesi için her bir ünitenin asgari 120 kW hızlı şarj kapasitesine sahip olması gerekir. 1/1/2026 tarihi itibarıyla teşvik belgesi kapsamında temin edilecek ünitelerin yurt içinde üretilmiş olması gerekir.
4. STRATEJİK HAMLE PROGRAMI YATIRIMLARI
Stratejik Hamle Programı, Türkiye’nin teknoloji düzeyi yüksek ve dışa bağımlılığı azaltmayı hedefleyen yatırımları desteklemeyi amaçlamaktadır.
Bu Tebliğin ekinde (EK-1) stratejik yatırım konuları aşağıdaki şekilde belirlenmiştir:
Stratejik Yatırım Konuları (EK-1)
Katma Değer Oranının Asgari %30 Olması
Ayrıca 9903 Sayılı Kararın 8 inci maddesinin (c) bendinde yer alan, katma değer hesabı yöntemine göre hesaplanacak katma değer oranının asgari %30 olması değerlendirmesi bu Tebliğ ekinde (EK-2) belirtilen yönteme göre yapılacaktır.
Katma Değer Hesabı (EK-2)
Kalemler |
Tutar (TL) |
A. Net Satış Hasılatı |
|
B. Dönem Kârı veya Zararı (Vergi Öncesi) |
|
C. Finansman Giderleri |
|
D. Çalışanlara Yapılan Ödemeler (Stopaj ve Sigorta Primleri Dahil) |
|
E. Amortismanlar |
|
Katma Değer Oranı: (B + C + D + E) / A * 100 |
%... |
Stratejik Hamle Programı Değerlendirmesi
Stratejik Hamle Programı kapsamında desteklenecek projelerin ve sağlanacak destek unsurlarının belirlenmesine ilişkin nihai karar yetkisi Komiteye aittir. Komite, fizibilite raporu ve EK-3’te yer alan puanlama tablosunda belirtilen kriterler çerçevesinde değerlendirme yapmak üzere tüm üyelerin katılımı ile toplanır. Her bir üye tarafından 100 puan üzerinden yapılan puanlama sonucunda, üyelerin yarısından fazlasının 70 ve üzeri puan vermesi ve projeye ilişkin puan ortalamasının en az 70 olması durumunda proje olumlu sonuçlandırılabilir.
Stratejik Hamle Programı Değerlendirme Tablosu (Ek-3)
Değerlendirme Kriterleri |
Ağırlık |
||
Teknik Değerlendirme |
Üretim Teknolojisi |
Üretim teknolojisinin yetkinliği |
15% |
|
Yeşil dönüşüm uygulamaları |
5% |
|
Firma Kabiliyeti |
Firmanın ilgili teknolojiye ilişkin üretim kabiliyeti |
15% |
|
|
Firmanın Ar-Ge geçmişi / ürünün Ar-Ge potansiyeli |
5% |
|
Ekonomik Değerlendirme |
Ekonomik Değer |
Katma değer, yerel kalkınma etkisi ve sektörel bağlantı analizleri |
25% |
Ülke menfaatleri için projenin önemi ve arz güvenliği boyutu |
10% |
||
Mali Değerlendirme |
Proje |
Teşviklerin projenin gerçekleştirilmesine marjinal ekonomik etkisi |
20% |
Firma |
Yatırımcının mali gücüne ilişkin değerlendirme |
5% |
|
TOPLAM: |
|
100% |
5. TÜRKİYE YÜZYILI KALKINMA HAMLESİ KAPSAMINDA YAPILACAK ÖDEMELER
2025/9903 Sayılı Karar’da, Türkiye Yüzyılı Kalkınma Hamlesi kapsamında makine ve teçhizat için faiz veya kâr payı desteği ile makine desteğinden yararlanma kapsamı ve koşullarının Tebliğ ile belirleneceği ifade edilmiştir.
Bu çerçevede, Tebliğde aşağıdaki açıklamalara yer verilmiştir:
6. MAKİNE DESTEĞİ
2025/1 sayılı Tebliğ ile ilk kez uygulamaya konulan makine desteği, 2025/9903 sayılı Karar’ın EK-4’ünde (Gümrük Vergisi Muafiyetinden Yararlanamayacak Makine ve Teçhizat Listesi) yer alan makine ve teçhizatın yurt içinde üretilmiş olması koşuluyla sağlanabilecektir.
Bu kapsamda, söz konusu listede yer almakla birlikte Türkiye’de üretimi gerçekleştirilen makineler için yatırımcılara makine desteği verilmesi mümkündür.
7. MÜCBİR SEBEP HALLERİ
Tebliğde, mücbir sebep hallerinde, yatırım teşvik belgesi kapsamında yararlanılan desteklerin geri alınmayacağı; ancak destek uygulamalarının durdurulacağı ve mücbir sebep halinin sona ermesine kadar yeni bir destek uygulanmayacağı açıklanmıştır.
Mücbir sebep halinin sona ermesinden itibaren destek uygulamalarına kaldığı yerden devam edilecektir.
8. TAMAMLAMA VİZESİ
Kullanıcı tarafından, öngörülen süre veya ek süre bitimini müteakip üç ay içinde, yatırımın tamamlama vizesinin yapılması için E-TUYS uygulamasında yer alan tanımlı alanların doldurulması ve EK-4’te belirtilen bilgi ve belgelerin E-TUYS üzerinden elektronik ortama yüklenmesi suretiyle Bakanlığa müracaat edilecektir.
9. 2012/3305 SAYILI KARAR UYARINCA DÜZENLENEN TEŞVİK BELGELERİ
2012/3305 sayılı Karar uyarınca düzenlenen teşvik belgeleri, söz konusu Karar ve Tebliğ kapsamında yürütülmeye devam edilecektir.
2025/1 Sayılı Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Kararın Uygulanmasına İlişkin Tebliğe;
https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2025/06/20250621-14.htm linkinden ulaşılabilir.